^Na górę
  
  
  
Get Adobe Flash player

Przyjaciele Zippiego

przyjaciele zippiego logo

W roku szkolnym 2017/2018 w naszym przedszkolu w grupach 5 latków i 6 latków, realizowany jest program promocji zdrowia psychicznego pt. „Przyjaciele Zippiego”.

Jest to międzynarodowy program Partnership for Children, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci. Uczy różnych sposobów radzenia sobie
z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich.

Podstawowe założenie, jaki przyświeca programowi Przyjaciele Zippiego jest bardzo proste - jeśli małe dzieci będą mogły się nauczyć, jak radzić sobie ze stresem czy emocjami, to w okresie dorastania i dorosłości, powinny lepiej radzić sobie z problemami i kryzysami. Program został stworzony specjalnie dla dzieci 5-9 letnich o różnym poziomie umiejętności interpersonalnych. Uczy dzieci jak radzić sobie z codziennymi problemami, jak określać uczucia, jak o nich rozmawiać oraz jak najlepiej dobierać sposoby radzenia sobie. Program zachęca również dzieci do pomagania innym ludziom w przeżywaniu problemów.

Jedną z ważnych cech programu jest to, że był tworzony jako program uniwersalny,
w przeciwieństwie do innych programów, które koncentrują się na pomocy dzieciom doświadczającym konkretnych problemów lub trudności. Program ten może pomóc wszystkim dzieciom, bo promuje zdrowie emocjonalne.

Program Przyjaciele Zippiego nie mówi dzieciom, co robić, ani nie mówi:
"To rozwiązanie jest dobre a tamto złe". Natomiast zachęca dzieci do analizowania
i zastanawiania się nad sobą. Pokazuje jak ważne jest rozmawianie z innymi, kiedy odczuwamy smutek lub złość, jak również jak ważne jest słuchanie innych, kiedy odczuwają smutek lub złość. Program afirmuje dziecięce zdolności zarówno w zakresie udzielania pomocy, jak
i korzystania z udzielanego wsparcia.

Program składa się z sześciu części:

1.  Uczucia

Dzieci omawiają uczucia - smutku, szczęścia, złości, zazdrości i zdenerwowania. Ćwiczą mówienie tego, jak czują się w różnych sytuacjach i poznają sposoby poprawiania własnego samopoczucia.

2.  Komunikacja

W ramach tej części dzieci uczą się skutecznej komunikacji, program uczy wysłuchiwać innych, uczy ich jak prosić o pomoc i mówić to, co chce się powiedzieć, nawet
w niesprzyjających okolicznościach. Często nawet „ciche” dzieci otwierają się w czasie spotkań i zaczynają mówić o swoich emocjach.

3.  Nawiązywanie i zrywanie więzi

Dzieci uczą się o przyjaźni - jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie, jak radzić sobie
z samotnością i odrzuceniem. Ćwiczą jak mówić „przepraszam” i jak godzić się z przyjacielem po sprzeczce.

4.  Rozwiązywanie konfliktów

Ta część dotyczy tego, jak rozwiązywać konflikty, a według nauczycieli ćwiczenia sprawiają, że dzieci łatwiej akceptują swoje odmienności. W szczególności dotykany jest tu problem prześladowania i tego, co dzieci mogą zrobić, jeśli ktoś prześladuje je lub kogoś innego.

5.  Przeżywanie zmiany i straty

Refleksja nad radzeniem sobie ze zmianami, zarówno wielkimi jak i małymi. Największą zmianą ze wszystkich możliwych, jest czyjaś śmierć. Mimo, że dorośli często uważają, że śmierć jest bardzo trudnym tematem do rozmowy, to jednak małe dzieci bardzo rzadko tak uważają. Chętnie wykorzystują okazję do otwartego mówienia na temat, który jest tabu dla wielu dorosłych. Jedno spotkanie poświęcone jest odwiedzeniu miejsca pamięci lub cmentarza.

6.  Dajemy sobie radę

Zakończenie stanowi podsumowanie wszystkiego, czego dzieci nauczyły się: znajdowania różnych sposobów radzenia sobie z emocjami, pomagania innym oraz adaptowania się do nowych sytuacji. Końcowe spotkanie jest swego rodzaju świętowaniem, połączonym
z wręczaniem koron i dyplomów.

Każda część zawiera odrębne opowiadanie. Opowiadania prezentują bohaterów
w okolicznościach dobrze znanych małym dzieciom takich jak: przyjaźnienie się, zdobywanie i tracenie przyjaciół, prześladowanie, radzenie sobie ze zmianą i stratą. Każde opowiadanie jest ilustrowane przy pomocy zestawu barwnych obrazków i uzupełnione zadaniami takimi jak rysowanie, dramy, zabawy integracyjne.

Program uczy dzieci:

  • Jak określać własne uczucia i jak o nich rozmawiać
  • Jak mówić to, co chce się powiedzieć
  • Jak słuchać uważnie
  • Jak prosić o pomoc
  • Jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie
  • Jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem
  • Jak mówić przepraszam
  • Jak radzić sobie z prześladowaniem
  • Jak rozwiązywać konflikty
  • Jak radzić sobie ze zmianą i stratą, miedzy innymi ze śmiercią
  • Jak adaptować się do nowych sytuacji
  • Jak pomagać innym

Nasi wychowankowie bardzo polubili patyczaka Zippiego i jego przyjaciół. Z radością uczestniczą w zajęciach, aby wspólnie poznawać ich dalsze przygody. Bardzo chętnie rozwiązują problemy Tiga, jego siostry Lilii i przyjaciółki Sandy.