Propozycje zabaw logopedycznych dla 3-latków
Propozycje zabaw logopedycznych dla 5-latków
Propozycje zabaw logopedycznych dla 6-latków
Dysleksja – Jak pracować z dyslektykiem? Czynniki ryzyka dysleksji.
Dysleksja to zaburzenie czynnościowe tych obszarów kory mózgowej, które odpowiedzialne są za przetwarzanie liter i cyfr.
Zaburzenia te mają etiologię mózgową.
Przyczyn tak dużej liczby dzieci z orzeczoną dysleksja jest wiele np. komplikacje okołoporodowe, wcześniactwa aż po zmianę modelu wychowania dzieci. Powszechne staje się spędzenie przez dzieci zatrważająco dużej ilości czasu przed telewizorem, tabletem, telefonem.
Skala ryzyka dysleksji:
Zagrożenie dysleksją można rozpoznać już we wczesnym dzieciństwie.
Dzieci w wieku przedszkolnym wykazują szereg zachowań, które mogą świadczyć o tym, że są zagrożone dysleksją.
3-5 letnie dziecko:
jest mało samodzielne, bardziej oczekuje niż przejmuje inicjatywę w wykonywaniu konkretnej czynności motorycznej
wykazuje niską sprawność ruchową całego ciała: jest niezdarne często się potyka, z trudnością utrzymuje równowagę.
trudności w zakresie motoryki małej- dziecko nie lubi wykonywać prac manualnych: rysować, wydzierać, wyklejać, lepić z plasteliny, nie lubi puzzli i składania pociętych obrazków, spora trudność sprawia mu zapięcie guzików, odpięcie suwaka.
często objawem dysleksji jest opóźniony rozwój mowy – dziecko dłużej pozostaje na etapie spieszczeń, dłużej tworzy zlepki słów, ma problem z opowiadaniem obrazka, wykonaniem poleceń wg instrukcji. Nie tworzy rymów, nie zapamiętuje wierszyków, piosenek.
6-7 letnie dziecko:
trudności nasilają się, do wymienionych dochodzą trudności w czytaniu i pisaniu charakteryzujące się powolnym czytaniem, głoskowaniem lub sylabizowaniem, myleniem liter podobnych graficznie.
BARDZO WAŻNA NA TYM ETAPIE JEST POMOC DZIECKU.
NIGDY NIE JEST ZA PÓŹNO, BY POMÓC DZIECKU Z DYSLEKSJĄ
JEŻELI ZAUWAŻYMY CHOĆBY NIEKTÓRE Z OPISANYCH PROBLEMÓW - NIE CZEKAJMY!
NAJSKUTECZNIEJSZA JEST WCZESNA DIAGNOZA I TERAPIA.
DZIAŁAJMY JAK NAJSZYBCIEJ, BY BYĆ SKUTECZNYMI.
RODZICU:
rozwijaj wrodzone talenty dziecka, by podnieść jego samoocenę;
zaplanuj dziecku odpoczynek po przedszkolu;
wspomagaj rozwój dziecka jak potrafisz: koloruj, maluj, wycinaj, czytaj książki, układaj puzzle, a także śpiewaj piosenki, klaszcz i tańcz z nim;
włączaj dziecko w pomaganie przy pracach domowych- to uczy odpowiedzialności i szacunku do wykonywanej pracy;
baw się z dzieckiem;
pozostawaj w ścisłej współpracy z wychowawcami, monitoruj postępy dziecka, nagradzaj.
Literatura:
„Strefa Logopedy – Nowoczesny poradnik skutecznej terapii logopedycznej”- Nr 21Grudzień 2020
Logopedia jest nauką o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniu wad mowy oraz nauczaniu mowy w wypadku jej braku lub utraty. Termin „logopedia” pochodzi od greckich wyrazów: logos – słowo, mowa oraz paideia – wychowanie.
Szeroko rozumiana logopedia zajmuje się terapią zaburzeń mowy oraz komunikacji dzieci i dorosłych. Jest dziedziną stosunkowo nową, mocno interdyscyplinarną, dlatego też w jej obrębie zaczęły pojawiać się szczegółowe specjalności uzależnione od przyczyn oraz rodzaju zaburzeń związanych z trudnościami w porozumiewaniu się.
Wady mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym są zbyt często bagatelizowane przez rodziców i opiekunów. Wada mowy ma ujemny wpływ na kształtowanie się osobowości dziecka, sprzyja rozwijaniu się u niego takich cech jak nieśmiałość, skrytość, poczucie niepełnowartościowości. Zazwyczaj dziecko mówiące wadliwie woli nie odpowiadać na pytania nauczyciela, być uważane za nieprzygotowane czy nie zdolne, niż narazić się na ujawnienie swojej wady. Poważniejsze wady mowy hamują rozwój poznawczy dziecka utrudniając przebieg normalnych procesów myślowych i kontakty z otoczeniem.
Logopeda mgr Anna Kasprzak
Dmuchanie baniek mydlanych – najpierw dużo malutkich baniek (mocny wydech), a potem próba nadmuchania jak największej bańki (wydech musi być długi i słaby).
Dmuchanie przez słomkę na piórka, watę, bibułę- kontrolujemy aby słomka była umieszczona w środkowej części ust.
Dmuchanie w wiatraczek- wdech nosem, wydech ustami.
Czynność mowy jest nierozerwalnie związana z oddychaniem, a prawidłowe oddychanie jest fundamentem dobrej mowy!
Przykłady:
Kiedy dziecko nazywa jakiś przedmiot „po swojemu” lub komunikuje się przy pomocy gestu – nazwij głośno przedmiot lub czynność, o którą mu chodzi.
Stwarzaj sytuacje zachęcające dziecko do komunikowania się.
Nie wyręczaj dziecka w mówieniu, nie staraj się zrozumieć w lot jego potrzeb – niech próbuje nam je przekazać słowami.
Nie przerywaj dziecku, pozwól dokończyć wypowiedź.
Patrz na dziecko kiedy do niego mówisz oraz kiedy oczekujesz od niego odpowiedzi.
Opowiadaj dziecku co się na nich znajduje, wskazuj na różne przedmioty, opisuj je, nazywaj. Prowokuj także dziecko do mówienia poprzez proste pytania: Gdzie jest miś? Kto to? Jaki ma kolor? Jest smutny, czy wesoły? Mały czy duży? Itp.
Zachęcaj dziecko do udziału w codziennych czynnościach. Opowiadaj o tym, co robicie.
Mów do dziecka wyraźnie, unikaj zdrobnień.
Staraj się wyróżniać słowa – gestem, intonacją.
Ważne żeby zdania nie były zbyt skomplikowane, a słownictwo bliskie dziecku.
Warto poświęcić choćby 15 minut dziennie na przeczytanie dziecku bajeczki. To nie tylko rozwija wyobraźnię, lecz także poszerza zasób słownictwa, uczy koncentracji uwagi i daje dziecku poczucie bliskości.
Nie posługuj się językiem dziecka.
Nie spieszczaj nadmiernie form. Nie nazywaj przedmiotów, czynności lub osób w taki sam sposób jak dziecko.
Zręczność palców ma związek ze sprawnym artykułowaniem i mówieniem.
Wykorzystuj wszelkie okazje do lepienia, klejenia, nawlekania koralików, budowania z klocków itp.
Zachęcaj dziecko do rysowania. Komentuj co robi, opowiadaj o tym co widzisz na obrazku. Zadawaj pytania.
Można także łączyć rymowanki z rysowaniem np.
Kółko, kółko i kreseczka,
Tu laseczka, tam laseczka,
Widzi młody, widzi stary,
Ze nam wyszły okulary!
Polecenia powinny być proste i dotyczyć czynności lub przedmiotów, które są dziecku bliskie.
Daj misia. (Kiedy o to prosimy nie wskazujemy palcem na misia!)
Pokaż oko.
Przynieś buty.
Połóż piłkę na krześle.
SĄ TO OGÓLNE WSKAZÓWKI I PRZYKŁADY AKTYWNOŚCI, KTÓRE W NATURALNY SPOSÓB WSPOMAGAJĄ ROZWÓJ MOWY DZIECKA.