TERAPIA PEDAGOGICZNA W PRZEDSZKOLU
JAK ROZWIJAĆ UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE U DZIECI?
Rodzicu!
- Obdarzaj dziecko uwagą, kiedy tego potrzebuje i chwal za starania, gdy zmaga się z trudnym zadaniem.
- Staraj się wpajać dziecku zasady moralne, którymi powinno kierować się w życiu (prawdomówność, uczciwość itp.)
- Ustalcie wspólne zasady, które będą obowiązywały w konkretnych sytuacjach (np. w czasie kolacji nie oglądamy telewizji)
- Ucz dziecko prawidłowych zachowań w sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu (co ma zrobić, gdy np. zgubi się w sklepie)
- Zachęcaj do wytrwałości i cierpliwości (daj przykład, jak się zachować np. po przegranej rundzie w grze planszowej)
- Uświadamiaj dziecku potrzebę przestrzegania reguł, pokazuj skutki ich przekraczania
- Zapewniaj dziecku częste kontakty z rówieśnikami – by prawidłowo się rozwijało.
- Poszerzaj krąg ludzi, z którymi dziecko będzie miało kontakt, co wzbogaci jego doświadczenia i uodporni na trudne, nowe sytuacje.
- Słuchaj, co mówi Twoje dziecko, wówczas i ono nauczy się słuchać innych.
- Rozmawiaj z dzieckiem o jego przeżyciach – zachęcaj, by opowiadało o wydarzeniach z przedszkola.
- Ośmielaj je do okazywania i nazywania swoich uczuć.
- Pamiętaj, że oprócz obowiązków dziecko ma swoje prawa – prawo do szacunku, do wyrażania własnego zdania itp.
Ważne!
PRAWIDŁOWY ROZWÓJ EMOCJONALNO-SPOŁECZNY DZIECKA WARUNKUJE WŁAŚCIWE FUNKCJONOWANIE W GRUPIE ORAZ OPTYMALNY ROZWÓJ JEGO OSOBOWOŚCI.
Gry i zabawy wspomagające rozwój społeczno – emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym:
Paluszkowe bajki: na wewnętrznej stronie palców starej rękawiczki w odpowiednim miejscu należy nakleić z papieru narysowane główki z różnymi wyrazami twarzy. Dziecko zgaduje uczucie i opowiada o tym bajkę (bohater ma przygody smutne, wesołe, itp.) Zabawa angażuje kreatywność, myślenie przyczynowo-skutkowe, wzbogaca wyobraźnię, słownik dziecka, uczy rozumienia uczuć.
Jak myślisz dlaczego? Kasia po przyjściu z przedszkola jest smutna, jak myślisz, dlaczego? Piotrek nie chce iść do przedszkola...? Tomek (Zosia) płacze wieczorem....? Każde pytanie kończymy: jak myślisz, co trzeba zrobić, by mu (jej) pomóc?
Rozpoznawanie uczuć na obrazku – Należy przygotować kartki, a na nich „buźki” z emocjami (gotowe znajdziemy w Internecie, możemy również przygotować je własnoręcznie). Należy znaleźć (np. w gazetach) zdjęcia przedstawiające osoby doświadczające różnych uczuć – zadaniem dziecka będzie nazwanie tego, co widzi na obrazku – opisanie uczucia i tego, co na dane uczucie wskazuje (jaka mina, postawa itp.). Aby uatrakcyjnić zabawę, można nakleić „buźki” lub zdjęcia na sztywny karton – zadaniem dziecka będzie losowanie obrazka, a następnie nazywanie emocji, jaka się na nim znajduje.
„Zabawa w twarze” – do tej zabawy można zaprosić całą rodzinę – potrzebne będą duże kartki, na których narysowane są kontury twarzy (bez oczu, nosa i ust). Każdy uczestnik zabawy dostaje swój „zestaw” kartek (tyle kartek, ile emocji chcemy omówić danego dnia) i rysuje emocje wg poleceń wydawanych przez jednego z rodziców: „pierwsza buzia jest wesoła”, „druga buzia jest...” itd. Na koniec robimy wystawę naszych prac.
Rozpoznawanie uczuć na podstawie scenek – rodzice, dzieci (dowolna liczba uczestników, można wyznaczyć drużyny, np. „drużyna dzieci”) – zostają wyznaczeni do odegrania scenki, np. gniew, radość, smutek (poprzez pokazanie odpowiednich min, przyjęcie konkretnej postawy ciała) – zadaniem pozostałych uczestników jest rozpoznanie, jakie uczucia są prezentowane.
Zabawa „Dokończ zdanie...” – rodzic czyta dziecku różne zdania, np. „Pewnego razu Piotruś wszedł na wysoki murek i nie mógł zejść, poczuł nagle wielki.........” (np. strach), dzieci kończą zdanie nazywając uczucia, jakich doświadczają bohaterowie. Ta zabawa wymaga wcześniejszego przygotowania kilku historyjek.
Zabawa w lustro – ta zabawa może przybierać dwie formy – do pierwszej z nich będzie potrzebne lustro – najlepiej duże, w którym widać całą twarz i sylwetkę dziecka, do drugiej – rodzic, albo brat lub siostra.
Prezenty pod choinkę. Rodzice rozmawiają z dziećmi na temat prezentu, o którym marzą. Prezentem nie może być rzecz materialna, ale emocje, uczucia, zachowania, np. Najbardziej chciałabym, aby ktoś mnie przytulił, opowiedział wesołą historię, połachotał mnie...
Lustro. Dziecko stoi naprzeciwko rodzica, który jest lustrem. Dziecko pokazuje różne miny wyrażające emocje, rodzic próbuje je dokładnie powtórzyć. Potem następuje zamiana ról.
Historia o Świętym Mikołaju. Rodzice wraz z dzieckiem tworzą historię o Mikołaju ... Święty Mikołaj od rana był bardzo smutny, bo... (dziecko kończy zdanie, np. n/e spad/ śnieg). Dorosły – Mikołaj zastanawiał się, jak rozwiezie prezenty i poszedł po pomoc do ... Długość historii zależy od inwencji uczestników zabawy.
Bombka marzeń. Na papierowych kółkach (bombkach) rodzice i dzieci rysują swoje największe marzenia. Ozdabiają nimi choinkę.
Rozwój myślenia matematycznego dziecka można wspomagać już od najmłodszych lat. Należy jednak pamiętać o kilku zasadach.
Rodzicu!
Pamiętaj!
ROZWÓJ MYŚLENIA MATEMATYCZNEGO TO WIELOKROTNE POWTARZANIE I EKSPERYMENTOWANIE. LOGIKA DZIECKA RZADZI SIĘ INNYMI PRAWAMI NIŻ LOGICZNE MYŚLENIE DOROSŁYCH – ZANIM SKRYTYKUJESZ DZIECKO, WYSŁUCHAJ JE, STARAJ SIĘ PODĄŻAĆ JEGO TOKIEM ROZUMOWANIA, NIE NARZUCAJ JEDNOZNACZNYCH, GOTOWYCH ROZWIĄZAŃ.
INTEGRACJA SENSORYCZNA
WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW
DLA KOGO WSKAZANA JEST TERAPIA SENSORYCZNA?:
Terapia wskazana jest dla dzieci:
Terapia może być również prowadzona jako profilaktyka przy ryzyku wystąpienia zaburzeń integracji sensorycznej.
Kiedy należy zdiagnozować dziecko?
Ryzyko występowania zaburzeń integracji sensorycznej występuje, jeśli w zachowaniu dziecka pojawia się kilka objawów. Wtedy warto zwrócić się o postawienie diagnozy do wykwalifikowanego terapeuty. Niektóre gabinety terapeutyczne organizują konsultacje, podczas których specjaliści pomagają ustalić, czy wskazana jest diagnoza integracji sensorycznej.
RUCH, RÓWNOWAGA, KOORDYNACJA RUCHOWA, NAPIĘCIE MIĘŚNIOWE
Dziecko:
DOTYK
Dziecko:
SŁUCH
Dziecko:
WZROK
Dziecko:
WĘCH I SMAK
Dziecko:
Celem terapii jest poprawa komunikacji między zmysłami w układzie nerwowym. Uzyskuje się ją poprzez dobranie ćwiczeń, które dostarczają odpowiedniej liczby i jakości bodźców zmysłowych, które są bazą umiejętności szkolnych (np. czytanie, pisanie), ale też umiejętności ruchowych, takich jak jazda na rowerze.
ORIENTACJA PRZESTRZENNA
Orientacja w przestrzeni stanowi warunek dobrego funkcjonowania dziecka w otaczającej rzeczywistości. Jest też ważnym elementem w edukacji matematycznej i dlatego powinna być kształcona na długo przed rozpoczęciem systematycznej nauki w szkole. Warto więc organizować ćwiczenia i zabawy rozwijające orientację przestrzenną dziecka. Ta ciekawa i bogata w doświadczenia forma działania daje mu szansę na:
Chcąc, by dziecko doskonaliło świadomość własnego ciała można mu zaproponować zabawę np. w defiladę wojskową (prawa noga do przodu, lewa noga do przodu, marsz w prawo, w tył zwrot itd.), odlot ptaków – płynne ruchy obu ramion, żabki w stawie – ruchy nóg i rąk, prowadzenie samochodu – w której samo będzie autem skręcającym raz w prawo, raz w lewo, jadącym do przodu lub cofającym się.
Chcąc, by dziecko wyrobiło sobie orientację w schemacie drugiej osoby można zaproponować takie zabawy jak:
-„Porównaj wygląd” czyli co ja mam, a co Ty masz (ja mam prawe oko, Ty masz prawe oko)
-„Zrób to co ja” np. stanie na jednej nodze, głaskanie brzucha, łapanie się prawą ręką za lewe ucho itp.
-„Co jest?” np. przed, za, obok Oli itp.
Chcąc, by dziecko określało położenie przedmiotów w przestrzeni należy zainicjować zabawy: w ciepło – zimno, „Gdzie ukryłam misia”, „Co gdzie stoi?”(tu dziecko opisuje, że kot stoi na półce obok misia), „Porównaj mnie z mamą”(np. długie włosy, krótkie włosy, oko prawe, oko lewe), „Układanie guzików wg zasady”(duży, czerwony kładziesz przed sobą, z jego prawej strony kładziesz dwa zielone guziki, a z lewej strony dwa niebieskie), „Rysuj zgodnie z poleceniem” (na kartce w prawym górnym rogu słońce, w lewym dolnym rogu dwa kwiatki)
WAŻNE
Aby zabawy i ćwiczenia przyniosły znaczące efekty, należy zadbać o przestrzeganie kilku ważnych zasad”
Pamiętajmy!
Do kształtowania orientacji przestrzennej należy często wykorzystywać naturalne sytuacje w czasie codziennych czynności, spacerów, wycieczek, zajęć sportowych i rekreacyjnych.
Artykuły zostały napisane w oparciu o pozycję wydawnictwa PWN „Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu” Biblioteka nauczyciela.
nauczyciel terapii pedagogicznej
mgr Wioletta Wisłocka
SPRAWNOŚĆ MANUALNA I GRAFOMOTORYCZNA (MOTORYKA MAŁA)
W wieku przedszkolnym dziecko bardzo intensywnie rozwija sprawność manualną i graficzną, inaczej określaną jako motoryka mała. Rozwój tej sfery przejawia się w uzyskaniu kontroli nad ruchami ramienia, przedramienia i nadgarstka, a także nad doskonaleniem drobnych mięśni dłoni i palców. Poprawia się koordynacja kończyn górnych i tułowia. Sprawność manualna i grafomotoryczna widoczna jest u przedszkolaka w pracach zręcznościowych, samoobsłudze oraz podczas wykonywania prac graficznych.
Podczas manipulacji przedszkolak nie tylko się bawi, lecz także uczy się posługiwać różnymi przedmiotami codziennego użytku, np. sztućcami, ołówkiem, nożyczkami, pędzlem. Nabywa umiejętności samoobsługowe podczas swobodnej aktywności. Schematy ruchowe kształtują się od ruchów dużych, rozmachowych do ruchów małych w obrębie dłoni i palców.
Można wyróżnić następujące fazy trzymania przyborów do pisania:
Umiejętności dziecka w zakresie motoryki małej:
Trzylatek w zakresie motoryki małej powinien:
– rysować proste linie pionowe i poziome oraz koło
– budować z klocków wieże
– posługiwać się łyżką, widelcem i kubkiem
– wykonywać podstawowe czynności higieniczne (korzystać z toalety, myć i wycierać ręce)
– wkładać różnego kształtu klocki do właściwych otworów
W czwartym roku życia dziecko robi postępy w zakresie pisania i rysowania. Odwzorowuje podstawowe kształty (linie proste pionowe i poziome, koło). Podejmuje się rysowania po śladzie prostych wzorów (misia, auta, domku). Dzieci czteroletnie swobodnie budują różne konstrukcje z klocków, lepią z plasteliny, zwiększają swoją samodzielność w zakresie samoobsługi (je samodzielnie łyżką i widelcem, samodzielnie korzysta z toalety, rozbiera się i ubiera z różnych części garderoby, myje i wyciera ręce itp.)
Czterolatek w zakresie motoryki małej powinien:
– odwzorowywać linie prostą, koło, kwadrat lub prostokąt i krzyżyk
– rysować po prostym śladzie
– usprawnić swoją samoobsługę
– zamalowywać powierzchnię kartki lub jej wyznaczony fragment (bez precyzyjnego trzymania się wyznaczonych krawędzi)
U dzieci pięcio i sześcioletnich doskonalą się umiejętności w zakresie samoobsługi. Samodzielnie już ubierają się i rozbierają, zapinają i rozpinają guziki, niekiedy potrafią również zasznurować buty. Doskonalą również swoje ruchy rąk podczas pisania i rysowania. Pojawiają się rysunki tematyczne.
Pięciolatek i sześciolatek w zakresie motoryki małej powinien:
– posiadać umiejętność pełnej samoobsługi
– tworzyć rysunki tematyczne
– mieć precyzyjne ruchy dłoni (z koraliki, zapinać i rozpinać guziki, zamalowywać płaszczyzny itp.)
Deficyty w rozwoju motoryki małej:
W rozwoju motoryki małej wraz z wiekiem powinny wzrastać precyzja ruchów i szybkość wykonywania czynności. Jednakże zdarza się, że u niektórych dzieci mimo ćwiczeń pojawiają się duże trudności czy wręcz opóźnienia w manipulowaniu różnymi przedmiotami i narzędziami. Takie zaburzenia motoryki małej przejawiają się w formie niezręczności manualnej:
Charakterystycznymi cechami tej niezręczności są:
-opóźnienie w zdobywaniu samodzielności w czynnościach samoobsługowych, np. ubieraniu i rozbieraniu, posługiwaniu się sztućcami (czynności te wykonywane są wolno i niezręcznie),
-trudności w posługiwaniu się przedmiotami codziennego użytku (wynikają one z obniżenia sprawności w obrębie ruchów chuchów chwytnych),
-niezręczne trzymanie przyborów pisarskich,
-niechęć do wykonywania prac obu rąk,
-występowanie współruchów,
-niski poziom graficzny,
-brak automatyzacji w procesie pisania itp.
Propozycje ćwiczeń rozwijających motorykę małą.
Ćwiczenia rozmachowe – usprawnianie ruchów ramion i przedramion np.:
- krążenie wyprostowanych ramion z boku, zataczanie sekwencji kół (duże, średnie, małe)
- wymachy do przodu obu rąk jednocześnie i pojedynczo – raz jedną ręką, raz drugą
- przyloty i odloty bocianów – wykonanie ruchów falistych
- wykonywanie „młynka” – krążenie równoległe ułożonych przedramion
- zabawy rzutne z woreczkami
Gimnastyka dłoni, nadgarstków i palców
- stukanie czubkami palców – naśladowanie gry na pianinie, padających kropli deszczu itp.
- zaciskanie dłoni w pięści
- dociskanie złożonych dłoni do siebie przy rękach zgiętych w łokciach
- ściskanie gąbki lub miękkiej gumowej piłeczki
-zabawy paluszkowe np. „Sroczka”, „Rak nieborak”, „Kominiarz”
Inne ćwiczenia dłoni, nadgarstków i palców:
- wyciąganie i wkładanie różnych przedmiotów z miski do miski za pomocą palca wskazującego i kciuka
- przesypywanie drobnych przedmiotów np. koraliki, kasza, ryż z jednego naczynia do drugiego
-przypinanie klamerek do bielizny na ściankach pudełka
- lepienie różnych kształtów z plasteliny, masy solnej
- podnoszenie szczypcami małych przedmiotów
- zwijanie w kłębek włóczki
-wodzenie palcem po wzorze
- darcie i gniecenie gazet
Ćwiczenia graficzne
- rysowanie rękami, palcami na dużych płaszczyznach
- zamalowywanie obrazków konturowych
- kolorowanie wg określonych zasad
- uzupełnianie obrazka tematycznego
- odwzorowywanie szlaczków
Artkuł napisany w oparciu o książkę „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym” K. Skarbek, I. Wrońskiej
nauczyciel terapii pedagogicznej
mgr Wioletta Wisłocka
W zawód nauczyciela, oprócz zadań związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci, wpisana jest potrzeba udzielania wychowankom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wychwycenie wszelkiego rodzaju nieprawidłowości i podjęcie terapii w celu ich usunięcia.
Nadrzędnym celem terapii jest wspomaganie rozwoju dziecka. Rozumiemy przez to usprawnianie funkcji psychomotorycznych, wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach, rozwijanie samodzielności, wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego, rozwijanie koncentracji i skupienia uwagi. Praca polega na zaspakajaniu indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dzieci z uwzględnieniem ich możliwości psychofizycznych.
Najważniejszym elementem terapii pedagogicznej jest diagnoza, która stanowi punkt wyjścia dla dalszych oddziaływań terapeutycznych.
Podstawowe formy organizacyjne to: praca indywidualna lub praca z grupą. Praca indywidualna to praca w optymalnym dla dziecka tempie, praca wg zindywidualizowanego programu, to korzystanie z bezpośredniej pomocy nauczyciela. Praca grupowa polega na zorganizowaniu zespołu wychowanków, który pracuje nad wybranymi zagadnieniami.
Podczas pracy z dzieckiem stosowane są metody wspierające i stymulujące naturalny rozwój dziecka oraz angażujące wiele zmysłów: słuch, wzrok, dotyk. Będą to m.in. metody:
- zadań stawianych do wykonania,
- słowne, np.: zagadki, objaśnienia, rozmowa, opowiadanie,
- oglądowe, np.: pokaz, obserwacja,
- metody aktywizujące:
SPRAWNOŚĆ RUCHOWA (MOTORYKA DUŻA)
Charakterystyka rozwoju ruchowego dziecka w wieku przedszkolnym.
Ruch jest naturalną potrzebą każdego człowieka, a dzieci maja szczególnie wzmożone zapotrzebowanie na aktywność ruchową. Zaspakajanie tej potrzeby jest warunkiem prawidłowego rozwoju dziecka. Aktywność ruchowa dziecka jest punktem wyjścia, stanowi bazę dla wszystkich obszarów jego rozwoju. W powiązaniu z aktywnością ruchową rozwija się sprawność manualna, koordynacja wzrokowo-ruchowa, percepcja wzrokowa i słuchowa, orientacja przestrzenna, mowa, myślenie, dojrzałość emocjonalno – społeczna.
W rozwoju motoryki dużej (czyli zręczności ruchowej całego ciała) u dzieci przedszkolnych rozwija się płynność, zwinność i rytmiczność ruchów oraz ich siła. Te ruchy ulegają wyraźnemu doskonaleniu. Najbardziej znamienną cechą obserwowaną u dziecka przedszkolnego jest duża ruchliwość, potrzeba działania, określana mianem głodu ruchowego. Towarzyszy jej jednocześnie obniżona wytrwałość, krótka koncentracja na jednej czynności, zmienność zainteresowań. Rozwój motoryki dużej nie następuje jedynie w wyniku samego procesu dojrzewania. Sprawności motoryczne muszą zostać wyćwiczone w codziennej aktywności.
Umiejętności dziecka w zakresie motoryki dużej.
3 lata - sprawnie chodzi i biega po równej powierzchni
- potrafi przejść od siadu do stania i z powrotem całkowicie beż użycia rąk
- pewnie trzyma przedmioty w czasie chodzenia
- stoi 2-3 minuty na jednej nodze
- rzuca, kopie i próbuje łapać piłkę
- potrafi wspinać się na niskie przyrządy do zabawy, np. małą drabinkę
- potrafi przeskoczyć obunóż sznur rozciągnięty na ziemi
- wchodzi i schodzi po schodach
4 lata - potrafi kopać i rzucać piłkę
- łapie piłkę przedramionami, przyciskając ją do siebie
- umie trafić piłką do kosza na odległość 1,5metra
- potrafi przeskoczyć z rozbiegu przeszkodę o wysokości 20-25 centymetrów
-potrafi stać na jednej nodze 15 sekund
- potrafi skakać w różnych kierunkach
- potrafi przeskakiwać z jednej nogi na drugą
- wchodzi i schodzi po schodach
5 lat - nabywa nowe, złożone umiejętności ruchowe, gdy ma możliwość ćwiczenia tych czynności (np. taniec, pływanie)
- potrafi biec do góry po schodach bez trzymania się poręczy
- potrafi skakać na jednej nodze prosto przed siebie na dystansie 5 metrów
- umie trafić małą piłeczką do kosza z odległości 2 – 2,5 metra
6 lat - potrafi zbiec na dół po schodach bez trzymania się poręczy
- potrafi stać na jednej nodze z zamkniętymi oczami
- potrafi zeskoczyć z wysokości 30 cm na palce nóg
- podejmuje próby skakania na skakance
- potrafi wykonać proste figury np. przewroty
- potrafi iść stopa za stopą wzdłuż linii bez utraty równowagi
- potrafi przeskoczyć przeszkodę o wysokości 20 centymetrów
- umie sprawnie chwytać i odrzucać piłkę
Deficyty w rozwoju motoryki dużej.
Opóźnienia w rozwoju ruchowym mogą być globalne i dotyczyć całej motoryki dziecka lub fragmentaryczne, gdy dziecko wolniej opanowuje niektóre tylko umiejętności ruchowe. Zakłócenia i opóźnienia rozwoju aparatu lokomocyjnego określa się mianem niezręczności ruchowej.
Dziecko z niezręcznością ruchową:
Propozycje ćwiczeń rozwijających motorykę dużą.
Ważną rolę w rozwoju motoryki dużej odgrywają zabawy ruchowe, które najczęściej zmierzają do określonego celu i mają treść przedmiotową, czyli związane są z jakimś tematem, rolą.
Artykuł powstał na podstawie książki K. Skarbek.I., Wrońskiej „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”
Nauczyciel terapii pedagogicznej mgr Wioletta Wisłocka